کد مطلب:303735 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

منافع حجاب اسلامی
مراعات عفت و حجاب اسلامی از چند جهت به نفع بانوان است

1 - بهتر می توانند مقام و منزلت خود را حفظ كنند، و خود را از نگاههای ناروا بیمه نمایند.

2 - بانوان با رعایت پوشش اسلامی بهتر می توانند وفاداری خود را به همسران خود پاس بدارند و در آرامش و صفا و گرمی خانواده نقش مهم خود را ایفاء كنند.

3 - بانوان با مراعات حجاب اسلامی می توانند محیط زندگی خود را پر از نشاط و محبت نموده و با این عمل مقدس از بروز بسیاری از اختلافات خانوادگی كه ریشه در بی بندوباری و بی حجابی دارد جلوگیری نمایند.

4 - زنان با حجاب با مراعات عفت و حجاب خود بهترین كمك را می توانند به نسل جوان جامعه بنمایند زیرا همه می دانیم كه بسیاری از جوان های جامعه به علت عدم امكانات مالی قادر به ازدواج نیستند، وقتی بانوان، مراعات حجاب خود نمودند در نتیجه این قشر از جوانان گرفتار فساد اخلاق و ضعف اعصاب و سایر انحراف های روحی نخواهند شد و این خود، یك كمكی است كه بانوان پاك و متدین و با عفت جامعه نسبت به جوانان كشور اسلامی ما خواهند نمود.

5 - زنان جامعه، هر قدر به حجاب و عفاف خود احترام بگذارند اعتماد همسرانشان نسبت به آنها بیشتر شده و در سایه این اعتماد و اطمینان است كه پایه تربیت و معنویت و اخلاق فرزندان در خانواده ها پی ریزی شده، و بهترین فرزندان از چنین انسانهایی تحویل جامعه اسلامی داده خواهد شد.

و چه زیبا است این سخن از حضرت امام صادق علیه السلام كه فرموده است: طُوبی لِمَنْ كانَتْ اُمُّةُ عَفیفَةٌ1. خوش به حال كسی كه مادرش با عفت است و حقیقتاً مادران پاك هستند كه فرزندان صالح و شایسته در دامن های مطهر خود پرورش می دهند اگر حضرت رسول اكرم (ص) فرموده است: اَلْولَدُ الّصالِح رِیْحانَةٌ مِنْ ِریاحین الْجَنّةِ. [1] فرزند صالح گلی از گلهای بهشت است.

این گلهای خوب باید باغبابانهای خوبی نیز داشته باشند ورنه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود. و اگر مولای متقیان حضرت علی علیه السلام فرموده: وَلَدُ الّسُوء یُهْدِمُ الّشَرَف وَ یُشینُ الّسَلَف3. فرزند بد شرف آدمی را بر باد می دهد و گذشتگان انسان را بی قدر می نماید این نیز نشان می دهد كه مربیان خوبی نداشته است آری پدر و مادری كه پای بند به اخلاق اسلامی نباشند و به عفت و حیاء و حجاب خود توجه نكنند چه انتظاری می رود كه صاحب فرزندانی شایسته و صالح باشند. هر چند كه این مسئله كلیت ندارد ممكن است بعضی از انسانها خودشان افراد خوبی باشند ولی بعضی از فرزندانشان منحرف شوند و عوامل گوناگون در انحراف آنها نقش داشته باشند.

زیباترین سخن را در این زمینه قرآن كریم دارد در سوره مباركه اعراف می فرماید:

وَالْبَلَدُ الْطَیّبِ یَخْرُجُ نَباتُهَ بِاِذْن رِبّه وَ الّذی خَبُثَ لایَخْرُجَ اِلاّنَكِداً. (اعراف/ 58)

سرزمین پاكیزه گیاهش به فرمان پروردگارش می روید اما سرزمین های ناپاك و شوره زار جزه گیاه ناچیز و بی ارزش از آن نمی روید.

در این آیه كریمه اشاره به یك مسأله مهم است و آن این كه تنها برای به ثمر رسیدن نهال خوب و میوه با ارزش هم فاعل باید قابل باشد و هم پذیرنده باید قابل باشد یعنی هم نهال و كارنده آن باید با ارزش باشد و هم زمین باید مرغوب و لایق باشد.

تخم در هر شوره زاری كشتنش ناقابل است

صبر كن تا یك زمین قابلی پیدا شود

و حافظ می گوید:

باران كه در لطافت طبعش خلاف نیست

در باغ لاله روید و در شوره زار خس

منظور این است كه مادر پاك فرزند پاك می پروراند و مادر ناهموار فرزند ناهموار پرورش می دهد.

در اینجا تذكر یك نكته را ضروری می بینم و آن این كه همچنان كه زنان باید با عفت و با حیاء باشند تا سبب اعتماد و اطمینان خانواده های خود شوند مردان، نیز باید پا را از گلیم خود فراتر ننهاده و به زنان نامحرم نظر سوء نداشته باشند اگر چنین كنند در نتیجه علاقه همسران خود را نسبت به خود كاسته تا به حدی كه همین امر، موجبات بروز اختلافات، و در نهایت عامل گسیختگی رشته مودت وهمسری خواهد شد با توجه به اینكه روانشناسان، چشم چرانی را نوعی بیماری می دانند و معتقدند كه هیچ چشمی از نگاههای ناروا سیر شدنی نیست زیرا این صفت به صورت یك بیماری مزمن در وجود انسان رخنه می كند و تا زنده است همواره از شر این بیماری خلاص شدنی نیست.

این است كه در حدیث از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود: اَلّنَظَرةُ سَهْمٌ مِنْ سِهام اِبلیس مَسْمُوُمَ وَ كَمْ مِنْ نَظْرَة اُورِثَتْ حَسْرةً طویلة [2] .

نگاه تیری از تیرهای مسموم شیطان است وچه بسا یك نگاه ناروا ناكامی طولانی نصیب آدمی می كند.

خوشا حال آن چشمهایی كه ازترس خدا و برای حفظ شرف و ابروی دنیوی و اخروی خود عنان اختیار را از كف نداده، و از نامحرمان در حجاب اند. در حدیثی از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمود:

كُلُّ عَیْن باكَیةٌ یَوْم القیامَة اِلا ثَلاث: عَیْنٌ غَضّتْ مِنْ مَحارِمِ اللّهَ وَ عَیْن سَهَرتْ فی سَبیلِ اللّهِ، وَ عَیْنٌ بَكَتَ فی جَوْفِ الّلَیلَ مِنْ خَشْیَةِ اللّه. [3] .

همه چشم ها در قیامت گریانند الا سه چشم: چشمی كه از محرمات الهی پوشیده شود و چشمی كه در راه خدا (عبادت و شب زنده داری - پاسداری برای تأمین امنیت جامعه اسلامی - مطالعه و پژوهشهای علمی برای نجات امت از ضلالت ها)بیداری بكشد و چشمی كه در نیمه های شب از خوف خدا بگرید.


[1] ميران الحكمه حرف عين و حرف واو.

[2] وسايل الشيعه ج 138/14.

[3] المواعظ العدديه/98.